Hvad er Taqwa?
Opfattelsen om Taqwa
I Allahs Navn, den Nådige, den Barmhjertige (bismillahrachmanarachim)
Taqwa er en af de mest betydningsfulde opfattelser i Islam. Og Taqwa er en måde, hvorpå muslimerne etablerer forhold indbyrdes i samfundet, og den er et middel til at kanallissere deres handlinger. På grund af Taqwas store betydning, har Qur’anen og Sunnah refereret til den mange gange, for således at understrege dens relevans og mening for muslimerne.
Allah har tydeligt fremhævet belønningen til personer, som har Taqwa, i dette liv og i det Hinsides.
Det er disse Muttaqeen (dem med Taqwa), Allah giver hjælp, sejr, og forsørgelse. Altså er forståelsen af
opfattelsen om Taqwa både vital og forpligtende for enhver muslim.
Men det er desværre den opfattelse, muslimerne har forladt, som et resultat af fejlagtig uddannelse. Både i fortiden og nutiden, har Kuffar forstået vigtigheden af Taqwa og den islamiske verdensanskuelse (’Aqidah) og hvorledes den kan true deres interesser. De indså, hvordan Taqwa og den islamiske ’Aqidah var årsagen til muslimernes styrke. Altså begyndte de at forvrænge og udtynde den, ved at tilføje græske, persiske og hinduistiske idéer til den. I sidste ende begyndte muslimerne at indblande disse falske idéer om krop og sjæl og deres relationer i den oprindelige rene islamiske opfattelse om Taqwa.
Altså begyndte muslimer at skildre personer med Taqwa, som en der er lavmælt, ophøjet, rolig, from, åndelig og iklædt en bestemt type hellig beklædning. Et billede af en person, som er optaget med bøn
og faste, og ting såsom at donere penge til moskéerne, mens han lever et afsides og isoleret liv, ville derfor være den, der havde Taqwa, selvom den samme person kunne handle med Riba, lyve og sælge alkohol. Altså kom de med deres egen version af Taqwa og meddelte denne falske information til Islams Ummah.
Som kontrast til dette fordrejede billede, så definerer Qur’anen og Sunnah idéen om Taqwa som at beskytte sig fra Helvedet (Jahannam), ved at overholde Allahs ordrer, ved at gøre hvad Han har beordret og afholde sig fra det, Han (swt) har forbudt. Der er mange Ayaat i Qur’anen, der påpeger disse
idéer:
”Og til Allah hører alt hvad der er i himlene, og alt hvad der er på jorden. Og Vi har anbefalet Skriftens folk før jer og til jer (åh muslimer), at I alle skal frygte Allah (have Taqwa), og overholde jeres forpligtelser, men hvis I begår kufr (ikke adlyder), så vær forvisset om at alt hvad der er i himlene og alt hvad der er på
jorden tilhører Allah. Og Allah er uafhængig, og har fortjent at blive lovprist.” [Al-Nisa 4:131]
Og Profeten _ sagde i sin sidste tale til muslimerne:
”Åh folk! Frygt Allah; hør efter, og adlyd (Ham)...” [Musnad Ahmed, Baqiy Musnad Al-Ansar]
Denne Ayah såvel som denne Hadith beordrer muslimer til at have Taqwa. En person skal have Taqwa, som en barriere imellem sig selv og Allahs vrede og utilfredshed. Gennem Taqwa stræber muslimen
for at adlyde Allah og afholde sig fra Hans forbud.
’Alis søn, Al-Hasan sagde engang: ”Personer, som har Taqwa (Al-Muttaqeen), er de personer, som undgår hvad Allah forbød og udfører hvad Allah (swt) befalede.”
’Umar bin ’Abdul-’Aziz sagde: ”Taqwa er ikke at faste om dagen, eller at bede hele natten. Og det er ikke at blande de to sammen. Men Taqwa er at forlade hvad Allah gjorde Haram, og udføre hvad Allah har gjort Fardh.
Efter man har gjort dette, så vil Allah give gode ting til denne person.”
En sand Muttaqee er en person, som stræber for at opnå en solid forståelse og kendskab til Allahs love (Ahkam) gennem Qur’anen og Sunnah. Og uden tilstrækkelig viden om de islamiske regler, vil personen ikke vide, hvad der kræves af ham. Altså er det nødvendigt, at forstå Islam ordentligt, og have den korrekte hensigt (Niyyah) om at opnå Allahs tilfredshed i udførslen af disse handlinger.
Taqwa er også en grund til, at Allah vil hjælpe den, der oplever hårde tider og trængsler. Han lover: &rdquoen der frygter Allah, så vil Allah (swt) give vedkommende en udvej (fra trængsel).” [Al-Talaq 65:2]
Allah har også lovet tilgivelse af synder til de personer, som er Muttaqeen.
”Og den der frygter Allah og overholder sine forpligtelser, så vil Han tilgive hans synder for ham, og forøge hans belønning.” [Al-Talaq 65:5]
Allah (swt) har givet gode nyheder til dem der har Taqwa. Nyheden om Al-Jannah (Paradiset) garanteres for disse personer, og giver hentydninger om mægtige belønninger til dem, der tager Allah (swt) som deres Herre, når de udfører deres handlinger.
”Og den (Muhammad ), der bragte Sandheden (Qur’anen og den islamiske monoteisme - Tawheed), og dem der erkender den; disse er de gudfrygtige og de retskafne (Al-Muttaqeen).” [Al-Zumar 39:33]
Udfra det Allah (swt)har fremlagt gennem Wahi (åbenbaring), kan vi se at, en person der har Taqwa, ikke er den, der lever et isoleret liv og udelukkende beder, faster, og opretholder en god moralsk adfærd.
Derimod er Al-Muttaqeen dem, der frygter Allah og kigger på hvad Allah har befalet i udførslen af deres handlinger, for at undgå Hans utilfredshed og vrede. Og disse personer er aktivt involveret med Ummah i deres liv, bekymret om muslimernes affærer, mens de på samme tid beder, faster, giver ud for Allahs skyld, har en god moralsk adfærd og er tilgivende. Alle disse beskrivelser kan tilskrives til en person, der har Taqwa.
”Åh Profet! Overhold din pligt overfor Allah og adlyd ikke de vantro og hyklerne. Allah er sandelig Alvidende og Alvis. Følg hvad der inspireres til dig fra din Herre. Allah er sandelig bekendt med det, I foretager jer; og sæt din lid til Allah, og Allah(swt) er tilstrækkelig (for dig) som en varetager (Wakeel).” [Al- Ahzab 33:1-3]
Hvordan Dawer er forbundet med Taqwa
Når vi som muslimer ønsker at praktisere Taqwa, foregår det derfor ikke kun isoleret, men som en aktiv del af Ummah
Hvis vi som dawer bærere vil vise vores Taqwa overfor Allah swt, viser vi ikke frygt overfor politikere, medier og andre som måtte kritisere eller håne Islam.
Hvordan er dawer da forbundet med Taqwa?
Tidligere i oplægget berørte vi: En sand Muttaqee er en person, som stræber for at opnå en solid forståelse og kendskab til Allahs love (Ahkam) gennem Qur’anen og Sunnah.
Repetition: Udfra det Allah (swt)har fremlagt gennem Wahi (åbenbaring), kan vi se at, en person der har Taqwa, ikke er den, der lever et isoleret liv og udelukkende beder, faster, og opretholder en god moralsk adfærd.
Den islamiske da’wah skal i dag også bæres, nøjagtig som den blev
båret før i tiden. Man skal under udførelsen af da’wah rette sig efter
Sendebudets (saaws) eksempel, uden den mindste afvigelse fra hans
metode, både i principper og detaljer. Endvidere må man heller ikke
tage noget hensyn til tidernes skifte, da det, som har ændret sig kun er
midlerne og formerne, hvorimod essensen og indholdet stadig er den
samme og har ikke ændret sig.
Essensen og indholdet vil aldrig ændre
sig, uanset hvor meget tiderne skifter sig og hvor forskellige folkeslag
og lande bliver.
At bære den islamiske da’wah nødvendiggør derfor ærlighed, mod,
styrke, tanke samt at udfordre alt hvad der modsiger Islams idé og
metode samtidig med at konfrontere det med det formål at klargøre
dets falskhed, uanset konsekvenser og vilkår.
Ydermere nødvendiggør leveringen af den islamiske da’wah at man
betingelsesløst overgiver den totale suverænitet til den islamiske
ideologi, uden at tage i betragtning om ideologien stemmer overens
eller ej med folkemassen, om den harmonerer med folks traditioner
eller modsiger disse, og uanset om folk godtager den eller afviser og
modstår den.
Dermed lefler da’wah-bæreren ikke for folket eller
smigrer det. Ligeledes hykler han ikke over for magthaverne og
forherliger dem heller ikke. Da’wah-bæreren tager ikke hensyn til folks
skikke og traditioner og tager ingen hensyn til folks godtagelse eller
afvisning af ham, men holder tværtimod fast udelukkende ved
ideologien, samt offentliggør den alene uden at tage andet i
betragtningen end ideologien.
Endvidere må man heller ikke sige til andre ideologiers tilhængere: Hold fast ved jeres ideologi. De skal
tværtimod uden tvang kaldes til at bekende sig til ideologien (dvs.
Islam), da da’wah afgør, at der ikke eksisterer andre end denne ideologi
og at suveræniteten tilhører den alene.
Da’wah bør altså være, åbenlys og udfordrende imod alt. Denne bør
udfordre traditionerne, skikkerne, de falske tanker og fordrejede
opfattelser. Da’wah-bæreren må endda udfordre den offentlige opinion,
hvis den er forkert, selv i tilfælde af at han skulle tage kampen op mod
den. Endvidere skal da’wah-bæreren udfordre verdensanskuelser og
religioner, selv hvis han bliver udsat for fanatisme fra tilhængere af
disse, samt fjendskab fra dem, der holder fastfrosne fast ved disses
vildledning.
At bære den islamiske da’wah nødvendiggør at være omhyggelig med
den totale implementering af Islams love, samt ikke at lempe på noget
som helst, selv det mindste, i denne forbindelse. Da’wah-bæreren
accepterer ikke kompromis eller forsømmelse, negligering eller
udsættelse, men tager sagen fuldstændigt og afgør den øjeblikkeligt.
Han tager ikke imod forbøn for nogen eller for noget i forbindelse
med sandheden.
Alhamdullilah rabiAllahmeen
Tilføj kommentar
Kommentarer